נקעים חוזרים בקרסול- recurrent ankle sprain

ספורטאים רבים סובלים מחוסר יציבות כרוני של הקרסול. הבעיה באה לביטוי בנקעים חוזרים ונשנים של הקרסול, בתחושת חוסר יציבות קבועה, ולעיתים בכאב. חוסר היציבות עשויה להוביל עם הזמן לפרישה מספורט, לירידה בפעילות הגופנית, ולבעיות רפואיות נוספות (שינויים שחיקתיים בסחוס המפרק, התפתחות של תבניות פיצוי ועומס על מפרקים אחרים, וכדומה). מתוך הבנה של התהליכים הבעיתיים הללו, נעשה מאמץ לפתח גישות טיפוליות שמטרתן הפחתה של חוסר היציבות במפרק הקרסול ושיפור השליטה היציבתית.

הגישות השולטות כיום בטיפול במצב הן שילוב של פעולות אקטיביות כגון: אימון ליציבות ופרופריוספציה, חיזוק שרירים סביב מפרק הקרסול, תרגול פליאומטרי, ושיפור תבניות קפיצה ונחיתה, ריצה ושינויי כיוון. במקביל לכך הוצעו פתרונות שמטרתם הגבלה או תיקון של מנח המפרק כגון: חבישות שונות, סדים, מגיני קרסול וכן מדרסים.

הרציונל מאחורי השימוש במדרס במצבים של חוסר יציבות כרונית של הקרסול הוא בפוטנציאל של המדרס לתקן את מנח הקרסול, לשפר את יציבותו ובכך להביא לשיפור היציבות הכללית של הגפה. בנוסף הוצע כי התאמת מדרס תועיל בהפחתה מושכלת של התנועתיות בקרסול ותגביר את היכולות הפרופריוספטיביות.

המערכת הפרופריוספטיבית מאפשרת את היכולת המודעת והלא מודעת של האדם לדעת את מיקומו של כל סגמנט מגופו במרחב, בכל רגע נתון.

הפרופריוספציה כוללת גם את היכולת לחוש את התנועה בגוף ולדעת את כיוונה.

לפיכך מדרס המשפר את המנח של הקרסול ומכניסו למנח יציב יותר ובו בזמן משפר את המגע של כף הרגל בקרקע, ישפר, על פי הנחת החוקרים את היציבות של המפרק הפגוע.

בניסוי שנערך, הותאמו מדרסים ל 20 נחקרים, שכולם סובלים מחוסר יציבות כרוני של הקרסול ומנקעים חוזרים. טרם התאמת המדרסים נמדדה יכולתם של הנחקרים לשמור על יציבות בעמידה על רגל אחת ע”י בהושטת הרגל השניה למרחק לכיוונים שונים. מרחק ההושטה נמדד לכל כיוון.

כמו כן מילאו הנחקרים שאלון בנוגע ליכולתם התפקודית ולהרגשתם על רקע הקרסול הפגוע.

לאחר 4 שבועות של שימוש במדרסים המותאמים, נמדדו שוב מרחקי ההושטה וכן מולא שוב השאלון ע”י כל אחד מהנחקרים.

תוצאות המחקר הוכיחו באופן מובהק כי חל שיפור בעל משמעות סטטיסטית במרחקי ההושטה של הרגל, ולפיכך בתחושת היציבות של הקרסול הפגוע. כמו כן דיווחו כל הנחקרים על שיפור משמעותי בתחושת היציבות ובתפקוד.

מסקנות המחקר הן כי באופן חד משמעי מדרסים הם כלי אפקטיבי בשיפור היציבות, בקרב הסובלים מחוסר יציבות כרוני של מפרק הקרסול ומנקעים חוזרים.

חשוב לציין שבמחקרים נוספים נמצא כי גם לאימוני יציבות ופרופריוספציה (בין השאר עבודה על משטחים לא יציבים כמו BOSO, פיתה או פטריה) תרומה משמעותית למניעת נקעים חוזרים ולהפחתת חוסר היציבות בקרסול פגוע.

אהבת? נשמח לשיתופים....

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

השאר תגובה כאן

גלילה למעלה
אורתו ספורט תנועה

בואו נדבר על זה...

מעוניינים בפרטים?

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם.